21 Şubat 2011 Pazartesi

Güneş Enerjili Araba Yapım İlkeleri



Güneş enerjili araba yapımında kullanılacak temel kurallar. Yapımı aşamasında kullanılacak olan bu kurallar basit gereksinmelerden ortaya çıkmıştır. En önemli kural mekanik yapıda mümkün olan basit ve hafif yapıyı kullanmak ve mümkün olan büyük elektronik kontrolü oluşturabilmek.

1. Mümkün olan en ince tasarım. Sürücünün olduğu yer kalın olsa bile onun dışındaki alanlar ince yapılı olmalıdır.
2. Arabanın üst yüzeyini sahip olduğu güneş panellerinin alanı belirlemektedir. Bu alandan daha geniş bir araç tasarlamak sadece tasarımı yavaşlatacaktır.
3. Genişten çok uzun bir tasarım. Arabalar daraldıkça hızlanırlar. Aynı zamanda dengelerini ve hareket kabiliyetlerini yitirirler.
4. Omurga mümkün olan en hafif malzemeden yapılmalı. Bence en uygunu genişliğine alüminyum kirişler ve üzerini fiber ile kaplanması oluşturacaktır.
5. Kirişler sadece tekerlekler ve sürücünün bulunduğu alanda olacaktır. (Motor ve akülerde aynı alanda)
6. Ağırlıklar mümkün olduğu kadar tekerleklere yakın olmalıdır. Bu aracı daha basit bir mekanik yapıya sokacaktır.
7. Tekerlek çapları üst yüzeyde rüzgar direnci oluşturmayacak kadar büyük olmalıdır.
8. Güç aktarımı için en uygun yapı dört tekerleğe ayrı ayrı motorlar ile sürmektir.
9. Motor olarak direk drive yani fırçasız motor kullanmak gerekir(Sonsuz servo).
10. Yarış anında ve antrenmanlarda kullanılan güçler sürekli olarak izlenmeli mümkün olan sabit hızda en uzun süre hareket etmeyi sağlamalıdır.
11. Güç aktarım konusunda verimliliği arttıracak çok basit bir şanzıman kullanmak çalışmanın verimini arttıracaktır. Bitiklerde kullanılan şanzıman buna en uygun olanı olarak görünüyor. Basit, hafif ve en önemlisi kademe değiştirirken motor boşa dönmüyor.

Yukarıdaki kurallar çerçevesinde oluşan arabanın en verimli yapılandırma özellikleri

1. Arabada dört tekerlek olmalıdır. Dengeli gitmek için çok önemli
2. Her tekerlek için bir motor ve bir akü kullanılmalıdır.
3. Aküler sadece bir motora bağlı olmamalıdır. Sadece ağırlık dağılımı için her motorun yanında bir akü vardır. Dört akü tek bir akü gibi davranmalıdır.
4. Elektrik gücü merkezi bir devrede toplanmalı ve motorlara dağıtılmalıdır.
5. Güç tüketiminde mümkün olduğu kadar güneş panellerinden elde edilen güç kullanılmalıdır. Şarj ve deşarj arasında güç kaybolur.
6. Akü, motor ve güneş panelleri seçilirken gerilim seviyeleri uyumlu olmalıdır. Gerilim seviyesinin değiştirilmesi en iyi ihtimalle %10 güç kaybına yol açar.
7. Yarış gününden bir gün önce veya yarış günü arabanın altı ve üstü mutlaka cilanmalı.
8. Eğer ağırlık sınırlaması yoksa sürücü olarak bir bayan seçilmeye çalışmalı. Ağırlık olarak kazancı oldukça fazla olur.

Arabanın yapımında verilen kurallara uyamayacak iseniz.

1. Motor sayısını ikiye düşürerek hesaplama kolalığı sağlayabilirsiniz.
2. Akü ikiye bölünebilir.
3. Şanzıman olarak doğrudan bisiklet şanzımanı kullanabilirsiniz. Bisikletin ağırlığı ve kullanım şartları düşünüldüğünde yarış şartlarında rahatlıkla çalışabilirler.
4. Eğer iki motor da kullanamayacak iseniz arkaya tek motor ve tek tekerlek kullanarak kullanımı elektronik ve mekanik donanımı kolaylaştırırsınız.
5. Kendinden pilli ve göstergeli data logger. Ölçüm ve değerlendirme için güç gerektirmez. Pil ömürleri proje süresince hiç bitmeyecek olan modelleri var.

0 yorum: